De slimme meter is een digitale energiemeter die op afstand uitgelezen kan worden. Het is een apparaat dat in potentie heel veel persoonlijke informatie kan verzamelen. De mogelijkheden zijn enorm. Zo kan met een slimme meter bijvoorbeeld worden gezien
-
wanneer je naar bed gaat,
-
hoe laat je op staat,
-
wanneer je thuis bent,
-
of je op vakantie bent,
-
of je bezoek hebt,
-
of je thuis werkt,
-
welke apparaten je hebt,
-
welke apparaten je gebruikt,
-
hoe lang of hoe vaak je die apparaten gebruikt,
-
en welke tv-programma’s je bekijkt.
Deze en andere gedragsgegevens (ook wel metadata genoemd) leveren een gedetailleerd persoonlijk profiel op van de mensen die in een woning met een slimme meter leven.
Wat betekent dit voor je privacy?
Met een slimme meter geef je macht om inzicht te krijgen in jouw gedrag in jouw huis aan partijen die daar wel of niet zorgvuldig mee om kunnen gaan. Zeker is, dat de mogelijke consequenties voor de privacy, enorm zijn:
- Hoe goed beschermt de huidige wetgeving tegen het gebruik van jouw gedragsgegevens zonder jouw instemming?
- En hoe goed wordt die wet nageleefd?
- Hoe zit dat in de toekomst? Kan het zijn, dat wat nu nog niet is toegestaan, dat wellicht wel in de komende jaren wel is toegestaan?
- Als er mogelijkheden zijn die de overheid of het bedrijfsleven erg goed van pas komen, wat is dan de garantie dat de wetten dan niet aangepast worden?
Risico’s
In een onderzoek van o.a. TNO beoordelen deskundigen verschillende risico’s van de slimme meter voor privacy en veiligheid als ‘hoog‘.
Dat er niet alleen in theorie risico’s bestaan, bewijzen de groeiende lijst voorbeelden. Zoals de journalist die ontdekte dat gedetailleerd energieverbruik te zien was voor iedereen die het gedrag van bewoners zou willen observeren. Toegang tot deze intieme gegevens kreeg de verslaggever met het grootste gemak.
Verdienmodel
Als het gaat om privacy is misschien wel het meest veelzeggend dat deskundigen verwachten dat energiebedrijven door de slimme meter in de toekomst meer geld zullen verdienen met de verkoop van persoonlijke data van hun klanten dan met energie.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.